EXPLOATAREA UNUI MOTOR DIESEL

motor

A menţine turaţia motorului în cuplu maxim înseamnă că motorul are forţa cea mai mare şi consumul cel mai mic.

Trepte de viteză

– Treptele 1 – a 2-a: nu contează, poţi să mergi şi în ralanti;

– Treapta a 3-a: minim 1500 rpm, acceleraţie uşoară până la 1900 rpm (turaţia de cuplu maxim);

– Treapta a 4-a: minim 1800 rpm, acceleraţie uşoară până la 1900 rpm;

– Treapta a 5-a: numai în cuplu, adică minim 1900 rpm.

Acestea sunt turaţiile minime la care trebuie să rămâi după ce ai schimbat treapta.

Este de preferat a nu se tura mai mult de turaţia de putere maximă, adică 4000 rpm.

A nu se tura peste 2400 rpm înainte de a urca temperatura lichidului de răcire, undeva între 50 – 60° C, după ce a ajuns la această temperatura vă puteţi duce până la 3000 rpm.

Numai după ce a ajuns la 90° C puteţi tura motorul până la 4000 rpm.

Odată ajuns în turaţia de cuplu (1900 rpm, în cazul de faţă) puteţi accelera brutal dacă este nevoie, nu se întâmplă nimic, dar nu mai mult de turaţia de putere maximă.

Generalităţi

Motoarele turbo conţin o turbosuflantă care lucrează la parametrii optimi numai în cuplu, de aceea nu se accelerează brutal sub cuplu, în treptele superioare (3, 4, 5).

Pornirea şi mersul cu motorul rece

1 Se pune contactul, urmărim martorul din bord care ne arată o rezistenţă, după ce se stinge dăm la demaror şi motorul porneşte.

2 După ce am pornit motorul vom sta pe loc minim 30 s, maxim 2 minute, fără să accelerăm.

Becul respectiv ne indică faptul că bujiile incandeşcente funcţionează. Ele sunt nişte rezistenţe care se înroşesc şi încălzesc aerul din camera de ardere pentru a porni motorul repede.

Renunţaţi la sindromul Dacia 1310, când aşteptam 5 – 10 minute să încălzim motorul!

Până când motorul se va încălzi este indicat să nu forjaţi acceleraţia, ci să acceleraţi treptat.

Oprirea motorului

1 Încetinim autoturismul folosind frâna de motor apoi frâna de serviciu până ce o vom opri din mers.

Însă nu vom opri motorul!

2 Este indicat să lăsăm motorul pornit între 30 s şi un minut, până vom închide radioul şi ne strângem toate lucrurile.

Turbosuflanta este acţionată de gazele arse, care au temperaturi colosale la forje, şi oprind motorul imediat după ce am ajuns la destinaţie riscăm să îndoim axul turbinei, sau să-l înţepenim.

Gazele arse care acţionează turbosuflanta sunt mult mai reci în frână de motor sau în ralanti decât în forje, şi automat vor răci şi turbosuflanta.

Rodaj

Am primit autoturismul mult aşteptat, acum trebuie să ştim câteva date despre motorul său:

– Turaţia la puterea maximă: ex. 116/4000 rpm;

– Cuplu maxim: ex. 285/1900 rpm;

– Temperatura constantă: ex. 90° C.

În rodaj (primele 2 – 3000 de km) nu trebuie să ajungem la turaţia de putere maximă adică turăm motorul până la maxim 3000 rpm dacă maşina noastră are turaţia de 4000 rpm la putere maximă.

Trebuie să ştim turaţia de cuplu, ca să nu mergem subturat în treptele mari (4 – 5).

Nu vă sfiiţi să ridicaţi capota, nu muşcă, chiar dacă vă uitaţi sub capotă ca la o icoană. Vă uitaţi la eventualele pete de ulei, pierderi de motorină, pierderi de lichid de răcire, şi neapărat controlaţi nivelul uleiul.

În rodaj trebuie să aveţi neapărat un litru de ulei în portbagaj.

rss feed blog Club Fan Skoda Octavia Tour forum promo

istoric promo
Branding, rebranding, corporate identity Lucram pentru tine, pentru imaginea ta!

Handcoded by tskdesign. Drepturile de autor asupra comunitatii Fan Octavia Tour apartin Cassys Design si tskdesign.
Toate materialele utilizate in site apartin creatorilor acestora
fan club acreditat de Skoda Romania

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0